Home     Normaal - De wilde jaoren CD2
Normaal - De wilde jaoren CD2

Normaal - De wilde jaoren CD2


Release: 29 november 2013



19.99 
€ 17.99

Artikelcode: 5788161

Normaal - De wilde jaoren  CD2


  • Productinformatie

Artiest:
Normaal
Titel:
De wilde jaoren (Nooit eerder vrijgegeven radio-actief materiaal )
Release:
29 November 2013
Maatschappij:
Pseudonym Records
EAN:
2090503910652
Disc.
2
Tracks:
CD 1  Lochem Festival 1982
1. De Boer Dat Is De Keerl 3:47
2. De Beer Is Los 4:10
3. L.D.N.N. (Loaw 't Dink Niet Nuumen) 3:12
4. Kleine Dinie 4:10
5. Ik Kreeg 't D'r Warrem Van 3:02
6. Niet Noar Huus Toe Goan 3:55
7. Alie 4:02
8. Noar ’t Café 4:02
9. Verstand Op Nul 4:23
10. Oerend Hard 5:46
11. Vrouw Haverkamp 1:01
12. Hummelo 3:52
13. Kom Op Allemoal 2:21
Vara’s Lijn 3, 1977
14. Doar Baal Ik Van 5:34
15. Hard Wie Kruppstahl 2:39
16. Geef Ut Toe 2:57
17. Kom Es Effe Hier 2:35
18. Oh Deerne 4:57
19. Alie 3:30
20. A-A-Auw 2:48
21. Ik Mos Pissen 4:19
TOTALE SPEELDUUR: 77:06

CD 2  Zomerpop Festival Veenendaal 1980
1. Hummelo 4:14
2. Ojadasawa 3:23
3. Woarum Mot Mien Dat Oaverkommen 5:14
4. Alie 3:33
5. Drieteri-je Blues 5:28
6. Oerend Hard 4:32
7. Ni-j Bouw Blues 3:08
8. Hendrik Haverkamp 3:43
9. Oh Deerne 3:58
10. Kiek Es Um Ow Hen 3:16
11. Marie 4:49
12. Ik Bun Een Keerl Van Stoahl 3:37
13. Postbode 3:16
14. Ik Bun Moar Een Eenvoudige Boerenlul 4:52
TOTALE SPEELDUUR: 57:05


Info:
De autoriteiten waren bevreesd, het publiek verbaasd en de musici zelf verrast. De opmars van de Achterhoekse groep Normaal voltrok zich halverwege de jaren zeventig in een onstuimig tempo. De vulkanische uitbarsting begon op bekend en vertrouwd terrein. Het Lochem Popfestival, Hemelvaartsdag 1975, was het vertrekpunt voor een nieuw fenomeen in de vaderlandse popmuziek: ongepolijste rhythm & blues met harde, confronterende en uitdagende teksten in het dialect. Normaal zorgde voor een trendbreuk in de gezapige Nederpop. Engels werd overboord gekieperd, de taal van het platteland regeerde, luistermuziek maakte plaats voor beleving en songteksten waren niet langer poëtisch en afstandelijk, maar rauw en direct. Vooral progressieve studentikoze types in het alternatieve circuit omarmden in de beginjaren deze sterk afwijkende muziek en het provocerende gedrag van de Achterhoekse rockers. Wilde haren, wilde jaren. Bennie Jolink, Ferdi Joly, Willem Terhorst, Jan Manschot en later Alan Casgoigne waanden zich in een snoeppaleis. De musici bleken populair, de meisjes gewillig en de hoeveelheid drank en drugs in ruime mate voorradig. Het publiek verdrong zich in feestzalen, feestgebouwen en feesttenten. Zaalhouders en festivalorganisatoren wreven zich in de handen. De veldtochten met vele tientallen optredens brachten ogenschijnlijk veel geld binnen. Dat er over inkomsten óók belasting moet worden betaald, realiseerden de artiesten zich op dat moment nog niet. De band leefde in een roes, produceerde aan de lopende band nieuwe succesnummers en wist amper welke contracten men sloot met platenmaatschappijen.  Gekleed in pakken uit het magazijn van het Leger des Heils stonden ze avond aan avond op de podia. Het publiek gedroeg zich niet altijd als vrome heilssoldaat. Berucht zijn de knokpartijen onder toeschouwers. Vooral op de Waddeneilanden en in West-Friesland werd onder invloed van alcohol en drugs menig robbertje gevochten. Jolink en z'n makkers kregen het benauwd, als er weer eens agressie onder de kermisklanten was, of motorbendes met getrokken wapens voor het podium verschenen. 'Doorspelen', was steeds de opdracht van het management.Normaal stond bekend om z'n tegendraadse opvattingen, stunts en verrassingen. Dat leverde soms problemen op met het gezag. Burgemeesters werden huiverig, trokken een vergunning in of spraken hun veto uit tegen een optreden met stripteasedanseressen. Vriend en streekgenoot Henk Wolters, alias Hendrik Haverkamp, trok regelmatig als stuntman mee. Niets was hem te gek. De boomlange metaalarbeider zweefde als Superman door de coulissen, rende als dwaze boerenknecht met gieremmers over het podium of gaf een gelikte show als buikdanser.  Het succes van de Achterhoekse sterren kende geen grenzen. Duitsland en België moesten er aan geloven. De stap naar de oosterburen was snel gemaakt. De streektaal en de stijl van de muziek bleken geen barrière. In de havenstad Hamburg, waar ooit de Beatles doorbraken, werd blijvende indruk gemaakt. Een aantal bandleden liet zich, licht overmoedig geworden, ter plaatse tatoeëren - een in die tijd nog niet algemeen aanvaarde lichaamsversiering. Dat bleek bij thuiskomst. De echtgenotes reageerden afkeurend.Tot de eerste lichting fans behoorden niet de agrarische bevolking, de fabrieksarbeiders, truckers en motorrijders. Het was eerder de protestgeneratie, met studenten en alternatieve jongeren, die zich ophield rond de band. In de beginperiode was Normaal bepaald nog géén boerenband. Dat imago ontwikkelde de groep pas vanaf de jaren tachtig. De tweedehands pakken van de kringloop verdwenen. Boerenkiel, klompen en cowboyhoeden kwamen er voor in de plaats.Bij de Nederlandse omroepen hadden vooral progressieve programmamakers bij Vara en KRO grote belangstelling voor de nieuwe sound uit het oosten van het land. Het is dan ook geen toeval dat uitgerekend bij deze zendgemachtigden enkele bijzondere concerten 'live' voor de radio geregistreerd werden en bewaard zijn gebleven. Radioactief materiaal. Nooit eerder vrijgegeven. Velen zullen het nog steeds als gevaarlijk beschouwen. Zij moeten deze muziek mijden.


- Exclusively restored dynamic 24 bit remastering from the original master tapes
- Deluxe 2CD digi-pack gatefold sleeve
- 20 page booklet, rare memorabilia, photo’s & liner notes included

Tijdelijk leverbaar als digipak. OP = OP !!!